Dlaczego będziemy pracować metodą pedagogiki zabawy? Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu
29.04.2009.

 „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż, a zapamiętam. Pozwól wziąć udział, a zrozumiem”
Konfucjusz

Poprzez fakt, że zostaje podejmowana bez przymusu, jest dla dziecka bardzo atrakcyjna, a jednocześnie stanowi główną formę poznawania rzeczywistości, poprzez własne doświadczenia. Zabawa to działanie wykonywane z przyjemnością i dla przyjemności, wyzwalające potencjał wyobraźni, zaspokajające szereg potrzeb psychicznych (m.in. potrzebę kontaktu i akceptacji), usprawniające motorykę ciała, zapewniające odprężenie i dobre samopoczucie.

        Dzieci lubią zajęcia wymagające dużego nakładu energii, kontaktu w grupie, tworzenia nowych sytuacji. Przynoszą radość i zadowolenie ze wspólnego odkrywania i przeżywania pewnych treści, stymulują radosne i twórcze poznanie siebie nawzajem. Proces wychowania, kształcenia jest możliwy w pełniejszym wymiarze gdy towarzyszy mu klimat wzajemnego zaufania, otwartości, prawdy i komunikacji. Służy temu pedagogika zabawy, która ułatwia kontakty w grupie, wymianę myśli i odczuć bez lęku przed oceną, zrozumienie i uświadomienie sobie konkretnego problemu oraz szukanie dróg jego rozwiązania. Zaletą aktywizujących zabaw jest fakt, że zawsze pozostają zachętą, urozmaiceniem motywacji, pobudzeniem zainteresowania, a nie nakazem. Zajęcia z pedagogiki zabawy to zorganizowane działania, podporządkowane określonemu celowi (terapeutycznemu, edukacyjnemu, wychowawczemu), wykorzystujące różne metody. Praca z wykorzystaniem takich metod proponuje sytuacje sprzyjające rozwojowi społecznemu: doświadczenie, odpowiedzialności za drugiego człowieka, samodzielnego podejmowania decyzji, współpracy w grupie. Służy rozwojowi umiejętności spostrzegania, nazywania i wyrażania swoich uczuć, a także komunikowania się z innymi, to bezpieczna praca w grupie, której towarzyszy przyjemność i radość, dająca możliwości doświadczania własnej twórczości. Służy akceptacji swoich możliwości i ograniczeń. Łączy m.in. muzykę z ruchem, która wyzwala i zaspokaja naturalną u dzieci potrzebę aktywności z potrzebą ruchu. Daje im radość i odprężenie, a jednocześnie jest istotnym czynnikiem rozwoju zdolności, wrażliwości i zainteresowań muzycznych.

          Pedagogika zabawy dostarcza wielu inspiracji do nowego spojrzenia na dziecko i dostarcza wiele narzędzi ułatwiających ich realizację, które nie wymagają skomplikowanych środków dydaktycznych. Za pomocą prostych przedmiotów (m.in. krepina, makulatura, kłębki wełny, opakowania, buteleczki po napojach, gazety, druciki itp.) dzieci przenoszą się w świat fantazji, bawią się i poznają to, co dla nich niedostępne. Pozwala dostrzec u dziecka małego twórcę i odkrywcę.

Fragment autorskiego projektu Krystyny Baryś
Innowacja pedagogiczna w szkole "Nauka poprzez zabawę"

Projekt został zatwierdzony przez Kuratorium Oświaty
i realizowany był w Szkole Podstawowej nr 15, roku szkolnym 2005/2006 .
Do dnia dzisiejszego kontynuujemy podjęte działania ze względu na ich efektywność i zadowolenie dzieci.

 

Zmieniony ( 01.12.2009. )
 
Usługi informatyczne gdańskUsługi informatyczne trójmiastoTworzenie stron wwwTworzenie aplikacji